۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

روزشمار بزرگان فرهنگ ايران

.
من در كجاي جهان ايستاده‌ام؟

((من)) واقعا كه هستم؟ ((منِ)) واقعي كيست؟ ((من)) همانم كه دائم در گوشم زمزمه مي‌كنند كه ((تو)) هيچ نيستي؟ من همانم كه قبلا در گوشم مي‌گفتند كه ((تو)) افتخاربشريت هستي؟



((من)) در هر نقطه و در هر مكاني كه ايستاده باشم، ابتدا بايد قادر باشم كه خود را بشناسم، از داشته‌ها و نداشته‌هايم اطلاع داشته باشم، حجاب‌هاي ظاهري و تحميلي را بايد كنار بزنم و از اندوخته‌هايم باخبر باشم. پدران و مادران‌مان چه رنج‌ها كه كشيده‌اند و چه محروميت‌ها و ظلم‌هايي را تحمل كرده‌اند تا امانتي را به ((من)) بسپارند. بايد كه ارج بگذارم و سپاس بدارم و بايد كه آگاه شوم و ديگران را نيز آگاه كنم. بايد كه با هر وسيله‌اي اعلام كنم و فرياد بكشم كه: اين مرداب حقارت باري كه ترسيم مي‌كنيد،زادگاهِ ((من)) نيست. (( من)) ميراث‌دار بزرگان و پرورش يافته‌ي مكتب علم، هنرو عشق هستم!



تاريخ و فرهنگ را هميشه سرداران نيستند كه مي‌نويسند. فرهنگ حاصل كوشش‌ها و زحمات كساني‌است كه اغلب ناشناخته باقي مي‌مانند، قهرماناني كه در سايه و در سكوت، بي‌توجه به هياهوي دنيا مداران و مدعيان، كارخودشان را مي‌كنند و گنجينه‌ي ارزشمند اندوخته‌هاي خود را براي آينده‌گان‌شان به ارمغان مي‌گذارند.



كسان زيادي گرد آمده‌اند و در حال تكميل (( ويكي پديا )) به زبان فارسي هستند. خواستم كه زحمتشان را ارج گذاشته باشم و از اين هديه‌ي ارزنده استفاده‌اي هم كرده باشم. از اين به بعد تلاش مي‌كنم در حد توان و امكاناتم، در معرفي و شناخت اشخاص موثر در باروري فرهنگ اين كشوراقدام كنم. فهرست سمت چپ اين صفحه حاصل اولين كوشش در همين روال است. اميدوارم با كمك دوستان علاقه‌مند بتوانم اين كار را به نحو مطلوب‌تر و موثرتري ادامه بدهم.



در اين زمينه در گام اول از اطلاعات مندرج در ويكي پديا استفاده كردم و در قدم‌هاي بعدي سعي مي‌كنم به سراغ منابع ديگر بروم و در هر شكل و صورت لينك‌هاي مربوط به منابع و ماخذ‌ها را در فهرست اعمال كنم.
.



۳ نظر:

دمادم گفت...

دوست عزیز، این روزها به فکر مجله ی بخاراهستم که مبادا به خاطر مشکلات مالی به تعطیلی کشیده شود. کاش یادی هم از علی دهباشی بکنید.

م.ایلنان گفت...

اجرشان محفوظ. امیدوارم کسانی هم پیدا شوند با همین دغدغه ی شیرین و در ماشینی کردن مجله های قدیمی کوشش کنند. مثل کاری که دارند روی کتاب های جمعه ی شاملو می کنند. باعث دلگرمی است این تلاش ها.

سارا (سیاه مشق) گفت...

متشکرم برای روزشمار بزرگان فرهنگ ایران