۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

علي دهباشي

.
اگر به شما خبر بدهم که کسی را می‌شناسم که با یک دست ششصد کیلو و با دست دیگر هشتصد کیلو وزنه بلند می‌کند و در همان موقع هم، با یک پا می‌دود و با پای دیگر دوچرخه سواری می‌کندو همه‌ی این‌ها را در حال شنا انجام می‌دهد،چه خواهید گفت؟
دوحالت بیشتر وجود ندارد، یا باور نخواهید کرد ویا(اگر اهل فن باشید) فوری می‌فهمید که صحبت بر سر علی دهباشی است.



علی دهباشی یک پدیده است، یک اسطوره‌ی زنده، چکیده‌ی تاریخ ادبیات و علم وفرهنگ، یک دایره المعارف متحرک. تقریبا غيرممکن است که قصد تحقیق در هیچ زمینه‌ی فرهنگی و ادبی را داشته باشید و به این نام برخورد نکنید: علی دهباشی.



تعدادی اندک که علی با ایشان، برای ایشان و یا در باره‎ی ایشان کارکرده و من در ذهنم و کنار دستم داشتم این‌ها هستند:



بهرام بیضایی-جمال زاده-شفیعی کدکنی-فریدون مشیری-سیمین دانشور-انجوی شیرازی-ژاله آموزگار-ایرج افشار- عزت الله فولادوند-محمدحسن لطفی- احسان نراقی- دکتراحمدمحیط-دکتربراهنی- جلال آل احمد-علی اصغر خبره زاده- امیرحسین آريانپور- جوادمجابی-نصرت کریمی- رضا سید حسینی-شهرنوش پارسی پور-منوچهر ستوده-شاهرخ مسکوب-بزرگ علوی-صادق چوبک-کامبیز درمبخش- ملک الشعرای بهار- مولانا-پروین اعتصامی- سهراب شهیدثالث- اسفندیار منفرد زاده- شمس آل احمد – منوچهر هزارخانی – اسلام کاظمیه- عمران صلاحی – سیمین بهبهانی – فریدون آدمیت – محمود دولت آبادی - کمال الملک- ایرج اسکندری – عمر خیام – فردوسی – فریدون کشاورز... و ده‎‌ها و ده‌ها نفر دیگر.



بخشی از کارهای مطبوعاتی دهباشی شامل :



کلک – بخارا – آدینه – سیمیا – آرش – طاووس – برج – دنیای سخن – نقد و بررسی کتاب تهران – فصل نامه فرهنگستان علوم – سمرقند.



برگزاری انواع و اقسام مراسم برای بزرگداشت، تقدیر و یا به مناسبت‌های مختلف در ایران و خارج از کشور که شاید یکی از معروف‌ترین آن‌ها برگزاری شب‌های بخارا بوده است.



بدون تعارف بگویم، اگر قرار است کسی داراي لقب سوپرمن باشد قطعا علی دهباشی شایسته ترین فرد برای این عنوان بود.
دوسال پيش تلاش كردم كه خيلي خلاصه تاريخ‌چه‌اي از كارهاي انجام شده توسط او را جمع آوري كنم، باشروع جستجو متوجه شدم كه به‌علت حجم عظيم و متنوع كارهاي دهباشي، انجام جمع آوري و فهرست كردن اين كارها اصلا كار ساده‌اي نيست. و به‌ناچار رهايش كردم تا فرصتي ديگر...
با پيامي از يك دوست متوجه شدم كه بازهم در كار انتشار بخارا و ساير فعاليت‌هاي علي دهباشي مشكلاتي پيش آمده است. مشكلاتي كه اين‌بار حتي ممكن است به توقف كامل اين فعاليت‌ها بيانجامد. متاسف شدم از شنيدن اين خبر و دوپيمان با خودم بستم، اول اينكه در اولين فرصت به‌ديدارش بروم و دوم اين‌كه اين فهرست كارهاي انجام شده‌ي او را تكميل كنم.
چه‌قدر به داشته‌هاي خودمان بي اعتنا هستيم.
.


۱ نظر:

دمادم گفت...

همه ی این ها را در حال شنا انجام می دهد و اضافه کنید دستی هم مدام سرش را می گیرد و زیر آب فشار می دهد و او باید نفسش را نگه دارد.
بله. خیلی کم قدر داشته هایمان را می دانیم متاسفانه. امیدوارم فراخوان چراغ های رابطه حداقل به گوش تنی چند از فرهنگ دوستان برسد و به قول بوسعید ابی الخیر که می گفت: خدای رحمت کند کسی را که برخیزد و قدمی پیش بگذارد.
هرکس به اندازه ی خودش اگر قدمی بردارد ،بخارا از تعطیلی نجات می باید و علی دهباشی نازنین ، همچنان سایه اش بر سر فرهنگ این مرز و بوم می ماند.