۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

کتاب صوتی

بارها این اصطلاح ((کتاب صوتی )) را شنیده بودم و هیچوقت هم هوس تجربه کردنش را نداشتم. برای من تنها آثار ادبی جدیی که مهم بودند کارهای شاملو و دیگر شاعران بود و حتی احساس می‌کردم که به این دلیل از این کارها لذت می‌برم که نسخه مکتوب آن‌ها را خوانده‌ام و پیشاپیش می‌دانم که چه خواهند گفت!
اصولا درک این نکته که داستان و رمان جدی و واقعی را بشود بجای خواندن (( گوش )) داد بسیار برایم دشوار بود چه رسد به متون تاریخی و تحلیلی.
برای پیاده روی‌های مداومم در پارک همیشه توشه بزرگی از انواع موسیقی همراه می‌بردم، تا چندی پیش که در اثر یک اتفاق ساده تصمیم گرفتم گوش کردن به متن یک داستان را آزمایش کنم. انتخابی هم که کردم خیلی عجیب بود!!! من داستان 1984 جرج اورول را دانلود کردم و در چند بار پارک نوردی گوش کردم. عجیب اینجاست که خیلی لذت بردم و باصطلاح مشتری این کتاب‌ها و مقالات صوتی شدم.
هرکدام از ما آنقدر وقت در راه رفت و آمد، زمان پیش از خواب، اتاق انتظار موسسات مختلف، مظب پزشکان و غیره هدر می‌دهیم که شاید به‌سادگی قابل محاسبه نباشد و اگر بتوانیم بخشی از این زمان‌های از دست رفته را با گوش کردن مطالب مورد علاقه‌مان پرکنیم شاید که هم مفید باشد و هم از خیلی از درگیری‌های عصبی مثلا در ترافیک نازنین آسوده شویم.
اولین کتاب‌ها  را از ((دانلود کتاب‌های صوتی)) گرفتم که آدرسش http://audiolib.ir/ است. بعد با راهنمایی همین دوستان رفتم و قدری در مورد تاریخچه کتاب‌های صوتی یا ((گویا ))مطالعه کردم و شیفته این کار شدم. 
البته بعضی از کارهای موجود در سایت‌های ایرانی  کیفیت مطلوبی ندارند که با توجه به امکانات کم و غیر حرفه‌ای طبیعی است اما خود کار خیلی زیبا و مفید است. 
پیشنهاد می‌کنم امتحان کنید. حتی برای آموزش و تمرین زیان.

۲ نظر:

Unknown گفت...

سلام
خیلی خوبه. اگه دوست داشتین به این لینک سر بزنین. بخشی از کتاب "شرق بنفشه"ء مندنی پور را می خونه. این کتاب برای من خاطرات خوشی داره. حوصله کردم یه روز می نویسم ازشون.
خوش و خرم باشین همیشه

Unknown گفت...

آدم فراموشکار یادش میره که لینک را بفرسته. شرمنده
http://zohrejome.podomatic.com/entry/2006-08-26T19_10_02-07_00