۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

نمایش فرهنگ در بزرگراه حکیم

.
ارج گذاشتن به هنر و فرهنگ است یا یک مسئله‌ی سیاسی و تبلیغاتی؟ برای من فرقی نمی‌کند. در بزرگراه حکیم تمام بیلبوردهای شهرداری ( که تعدادشان هم کم نیست ) پر شده‌اند از نوشته‌هایی در مورد شاعران و نویسندگان و بزرگان این سرزمین. از نیما را دیدم تا عطار نیشابوری. حافظ، سعدی، مولوی و رودکی و خیلی های دیگر که دیدم و ندیدم. تصمیم داشتم عکس‌برداری کنم که فرصتش پیش نیامد. نمی‌‌دانم چرا این‌ها را گذاشته‌اند و چه کسی این ابتکار را انجام داده ولی هرکس باشد و با هر نیتی، واقعا دستش درد نکند. من که خیلی لذت بردم.
حالا هم شیطنتم گل کرد که یک سوال بپرسم. در بزرگراه حکیم روزانه هزاران اتوموبیل حرکت می‌کنند که حتما داخل بسیاری از آن‌ها کودکان هم نشسته‌اند.اگر از بین هر هزار کودک فقط دوسه‌تا هم باشند که توجهشان جلب بشود و احیانا گوش شیطان کر در اثر دیدن این تابلوها به هنر و فرهنگ علاقه پیدا کنند و وقتی بیشتر رشد کردند اهل این حرف‌ها بشوند آن‌وقت تکلیف چیست و چگونه خواهیم توانست مزخرف تحویلشان بدهیم؟
این را می‌گویند آینده نگری برای حفظ مزخرفات.
بازهم خیلی هوشمندانه بود؟
.

۱ نظر:

. . . ( سه نقطه ) گفت...

با سلام و احترام
هر چیز جایی و هر نکته مکانی دارد .
1.بر اساس اصول و استاندارد های طراحی شهری ، در ذیل ِ بحث ِ جداره های شهری ، سیما و جداره های بزرگ راه ها مبحث بسیار مهم و حساسی است .و با توجه به رشد و گسترشِ روزافزون ِ اینگونه فضا های شهری ، اهمیت ِ ان دوچندان میشود . تا انجا که روانشناسی وارد این بخش شده و با بررسی ها و تحقیقات ِ وسیع پیرامون ِ تاثیرات ِ اِلمان های کنار شریان های عبوری بر نحوه ی رانندگی و مخاطرات ِ احتمالی ان ، تاثیر عمده ای در فرم و شکل ِ طراح این جداره ها داشته است . اگر در بزرگ راه هایی که ارتفاع شان پایین تر از سطوح ِ کناری شان است ( به عنوان مثال بخشی از بزرگراه نیایش ) دقت کرده باشید ، مشاهده میکنید که جداره های بتنی را یا به صورت ِ پیش ساخته با طرح های تکرار شونده اجرا میکنند ، یا قالب ها را به گونه به کار میبرند که خطوط عمودی ایجاد کرده و به صورت ِ ناخوداگاه درصدی از شتاب ِ رانندگان بکاهد .
2. تاجایی که میدانم در اروپا قانونی تصویب کردند که نصب ِ بیلبورد هایی که احتمال دارد تمرکز راننده را بر هم بزند ، ممنوع میکند .
3. اما به نظرم عمق فاجعه زمانی ست که فارغ از مطالبی که بر بیلبورد ها اورده میشود ، نیم نگاهی به محل نصب ِ این تابلوهای عظیم داشته باشیم .
در بسیاری از موارد دیده اید که این تابلو های بزرگ ، با کمک قوطی و در بسیاری موارد با جوش های بسیار ناشیانه ، که در بسیاری موارد بیشتر گل جوش است ، به گارد ِ پل های روگذر و نیز پل های عابر پیاده نصب شده است . و بد تر زمانی ست که تصور کنید با زلزله ای کوچک ، این تابلو های عظیم امکان سقوط دارند ، ان هم درست وسط ِ شریان های اصلی که قرار است وظیفه ی حمل و نقل ِ امدادی را به عهده بگیرند . اما متاسفانه این نکته به علت ِ سود ِ باور نکردنی ِ این تابلو ها ، نادیده گرفته شده و انتظار ِ وقوع ِ تلخش را می کشد .
4. امیدوارم دو سه کودک ِ کنجکاو ( که به گمانم بسیار بیشتر از این تعداد هستند ، لااقل در مورد کودکان ) بتوانند در این اشفتگی اجتماعی ، اقتصادی ، محیطی و . . . سالم بمانند که بعد رشد کنند که بعد ها اگر و اماهای شما را بتوان در اینده شان نظاره گر بود و پاسخش را جست و جو کرد . ( میدانم در بزرگراه حکیم بیشتر بیلبورد ها ، کنار ِ شریانی هستند )
5.در ذکر این نکات ، صرفا ان بخش از جنبه های علمی قضیه را که اندکی میدانستم بیان کردم ،فارغ از بحث ِ نیات ِ فرهنگی یا سیاسی ِ پشت ِ ان . اما در انتها حیفم امد سوالی را مطرح نکنم : در همین شهر ِ اعوجاج زده ی بی هوت ِ به دور از اصول ِ اولیه ی طراحی ، جسته و گریخته فضا هایی داریم که به بهترین نحو میتوانند "پاسخگو" ی نیاز های فرهنگی ِ سیال و عبوری شهر باشند . فضا های بی نظیر ِ چند ده نفره ی طراحی شده در پارک ِ جمشیدیه ، سینمای رو باز ِپارک ِ نیاوران ، ضلع ِ جنوبی ِ کوشک ِ بوستان ِ گفتگو ، سازه ی پارچه ای بوستان ِ اب و اتش و . . . همه و همه فضا هایی هستند که گروه های اماتور و حرفه ای ِ نوازنده ، شعر خوان ، ادب دوست ، نمایش و . . . گرد هم امده و از قابلیت های این فضا ها استفاده کنند . اما هنگامی که در بدو ورود ، با پارچه ای مواجه میشوید که روی ان نوشته است : ورود ِ حیوانات ِ خانگی ، قلیان، دوچرخه و الات ِ موسیقی به داخل ِ پارک ممنوع است ، چه فکری میتوانید بکنید ؟ ایا از پتانسیل های اصولی ِ موجود استفاده کردیم و کم اوردیم که حال باید کنار بزرگراه و با سرعت ِ چند ده کیلومتر عطار بخوانیم ؟
عمیقا منظور ِ شما را دریافته ام . میدانم که گاهی حداقل ها ، با هر نیتی نیکو و ارزنده ست . اما هرچقدر فکر کردم ، نتوانستم میان ارتباطِ سیاست و تبلیغات ( یا سیاست ِ تبلیغات ) با فرهنگ ، جدایی قائل شوم .
از دقت نظرتان بسیار خوشنود و سپاس گزارم .
سلامتی از آن ِ شما